Zwangerschapscursussen

Fit voelen tijdens je zwangerschap? Dat kan! Je hebt verschillende zwangerschapscursussen die je als zwangere vrouw kunt volgen. De ene zwangerschapscursussen met als doel je voorbereiden op de bevalling, de ander met als doel jouw conditie op pijl houden. Sommige van deze zwangerschapscursussen worden zelfs door jouw zorgverzekering (deels) vergoed! De meeste van deze zwangerschapscursussen beginnen rond de 25ste week van de zwangerschap, op het moment dat 'normaal' sporten lastig wordt.

Zwangerschapscursussen:

  • Zwangerschapsgymnastiek

Dit is de meest bekende zwangerschapscursus. Hierin worden spieren sterken en gemaakt die je tijdens je bevalling gaat gebruiken. Tevens worden er ademhalingsoefeningen gedaan die tijdens de bevalling van pas kunnen komen, om weeën op te vangen en tussen de weeën door te ontspannen. Vaak is er ook een papa avond, waarin de vaders worden uitgenodigd.

  • Zwangerschaps fitness

Zwangerschapsfitness lijkt op normaal fitness. Alleen het doel is anders en daarom de oefeningen die je doet. Dit is erg geschikt voor jou als je voor de zwangerschap ook al sportte. Je traint nu voor je conditie, om je spieren sterkter te maken en je werkt aan je houden. Dit kan rug en bekkenklachten gedurende de zwangerschap en na de zwangerschap tegengaan.

  • Zwangerschaps earobics

Dit lijkt om normaal aerobics. Het is bewegen op muziek. Je versterkt je spieren, werkt aan je conditie en verbetert je houding. Het is tijdens je zwangerschap belangrijk om gezond te blijven en daarom ook genoeg beweging te krijgen. Forceer niks, maar als je altijd al hebt gestopt is het ook fijn om te kunnen blijven sporten als je je goed genoeg voelt.

  • Zwangerschapsyoga

Bewust worden van je eigen lichaam en het kindje in je buik. Daar gaat het om met zwangerschapsyoga. Je krijgt verschillende ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en je traint je bekkenbodemspier.

  • Samen bevallen

Deze cursus doe je samen met je partner. Samen bevallen gaat erom dat je op een positieve manier met de pijn van de bevalling om gaat. Er wordt gepraat tijdens de cursus over de bevalling, de rol van de partner, je krijgt ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.  Het doel is om de angst of spanning voor de bevalling weg te nemen.

  • Zwangerschapszwemmen

Dikke enkels of een pijnlijke rug of bekken? En toch willen bewegen? Ga dan lekker zwemmen. Door de gewichtloosheid wordt je rug ontlast en in de laatste maanden van je zwangerschap kan het heerlijk zijn om een paar baandjes te trekken. En schaam je niet om in badpak te komen! Het zwembad heeft speciale uurtjes voor zwangere vrouwen, check bij jouw zwembad wanneer er zwangerschapszwemmen is.

Nog een aantal zwangerschapscursussesn die je kunt volgen zijn:

  • Lamaze methode
  • Cesar therapie
  • Haptonomie
  • Mensendieck

Tijdens het volgens van een zwangerschapscursus ontmoet je medezwangere. Fijn om zwangerschapskwaaltjes mee te delen en toch even tips te vragen hoe zij hun veters strikken in de negende maand. Tevens is het van belang dat je gezond en fit blijft tijdens je zwangerschap, dit is beter voor de gezondheid van je kindje en voor jouw gezondheid.