Overgewicht bij kinderen, het komt steeds vaker voor. Het aantal kinderen met overgewicht is in de afgelopen 20 jaar verdubbeld. Iedere ouder wil dat zijn kind met een voorsprong de wereld in komt maar een kind met overgewicht heeft het veel moeilijker dan een kind met een normaal gewicht. Denk aan hoe hard kinderen kunnen zijn, het pestgedrag op basisscholen, de schaamte die overgewicht met zich meebrengt of het niet mee kunnen komen met gym? Gun jij jouw kind dit? Of zet jij je kind liever op dieet?

Gevolgen overgewicht bij kinderen

  • Overgewicht kan bij kinderen zorgen dat ze niet mee kunnen komen met bijvoorbeeld gym en sportles
  • Ze worden sneller gepest op school
  • Kinderen met overgewicht zijn sneller ziek
  • Kinderen met overgewicht kunnen hart en vaak ziektes krijgen, tevens ligt ook diabetes op de loer
  • Ze schamen zich wellicht voor hun lichaam en zullen er alles aan doen om dit te verbergen in bijvoorbeeld de zomer

Alle reden om zo snel mogelijk wat te doen aan overgewicht bij uw kind! De eerste stap om er wat aan te doen is erkenning. Dit klinkt misschien gek, maar sommige ouders zien het overgewicht niet bij hun kind.

Oorzaken van overgewicht bij kinderen

Het gezegde ‘ieder pondje’ gaat door het mondje’  klopt in veel gevallen. In de meeste gevallen van overgewicht bij kinderen wordt dit veroorzaakt door de combinatie van te weinig bewegen en te veel (slecht) eten. Overgewicht houdt in dat  uw kind vergeleken met zijn lengte te zwaar is en teveel lichaamsvet heeft. Sommige kinderen eten uit verveling of sommige kinderen krijgen de slechte eetgewoontes mee van de ouders. Je ziet daarom vaak dat als de ouders overgewicht hebben, dat er een verhoogde kans is dat de kinderen ook overgewicht krijgen. Dit heeft vaak niks met genen en erfelijk te maken maar alles met gewoontes.

Overgewicht aanpakken

Het belangrijk om te weten of uw kind overgewicht heeft. Bereken eerst de BMI om hierover een indicatie te krijgen of praat met een consultatiebureau. Als je tot de conclusie bent gekomen dat je kind overgewicht heeft, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk het roer om te gooien. Zorg voor een gezonden leefstijl en meer beweging. Geef met het gezonde eten ook het goede voorbeeld, neem zelf ook groente en fruit en zorg dat je frisdranken, snoepgoed en snacks vermijd.

Wat kun je nog meer doen tegen overgewicht:

  • Gebruik magere producten: magere melk, magere kaas, mager vlees en weinig boter
  • Genoeg water drinken is belangrijk, frisdranken zijn uit den boze! Neem dan liever thee of een verse sap.
  • Eet gezond en gevarieerd. Denk hierbij aan verse groentes, geen sausjes en mager vlees
  • Gebruik volkoren producten
  • Breng regelmaat in het eten: drie maaltijden per dag en vier gezonde tussendoortjes (appel, banaan etc)
  • Ga meer met je kind bewegen, denk hierbij aan lekker voetballen, fietsen en andere outdoor activiteiten
  • Pak liever de fiets dan de auto als je ergens heen gaat
  • Zit je kind al op een sportvereniging? Zo niet, vraag wat jouw kind leuk vind om te doen en schrijf hem in! Een teamsport is hierbij uitermate geschikt: voetbal, hockey of basketbal.
  • Wees een goed voorbeeld voor je kind!
  • En onthou dat als je je kind in het weekend een bak ijs laat opeten omdat het weekend is, dat al het zware werk van de hele week voor niks is geweest! Consequent zijn!

Doe wat aan overgewicht voor het te laat is. Je wilt dat je kind met een voorsprong het leven in komt. Een gezond leven is een gelukkig leven.

Squla - Actie cadeaukaart 728x90